Angelika Kowalska
Angelika Mikołajczyk
6.03.2014r.
UWARUNKOWANIA KULTUROWE
ROZWOJU MIAST
Różne koncepcje odnoszące się do
powstawania pierwszych miast
- Koncepcja nadwyżki produkcji- miasta zaczęły powstawać wtedy gdy ludzie przestali skupiać się na zaspokajaniu własnych potrzeb gospodarki wiejskiej. Nadwyżka produkcji ponad bezpośrednie potrzeby pozwala na to aby część osób zajęła się działalnością inną niż produkcja rolna.
Umożliwiło to specjalizację i rozwój grup
wykonujących różne zajęcia (księża, wojownicy, pisarze czy
rzemieślnicy)
Nadwyżka produkcji poprzedziła rozwój
systemów irygacji. Wydajne systemy irygacji poprzedziły powstanie
złożonej biurokracji. To w efekcie oznacza rozwój miast.
Zaczęło powstawać wiele ośrodków, które
pojawiały się niezależnie od siebie.
- Miasto jako chronione miejsce handlu- zgodnie z nią miasta rozwinęły się jako ośrodki handlu. Istotne było zaopatrywanie miast w żywność dlatego wzrosło znaczenie produkcji rolnej.
Największe targi odbywały się w tymczasowych
ośrodkach miejskich (np. niedaleko Amheim)
- Miasto jako ośrodek obrony i dominacji- potrzebę powstawania miast wymusił podbój zbrojny lub stabilizacja polityczna. Potrzebne były centra administracyjne, militarne, które miały kontrolować nowo podbite tereny (np. Uronarti- XII Dynastia). Rozwój aparatu politycznego był przyczyną ekspansji. Władcy chcieli w ten sposób pokazać swoją potęgę i utrzymać władzę.
- Miasto jako miejsce święte- miasto jako miejsce kultu religijnego. Rozwój takiego miasta zaczynał się zwykle od produkowania nadwyżki żywności przez społeczeństwo wiejskie, które w lokalnych miejscach kultu artykułowało właściwe sobie niepokoje w związku ze śmiercią, klęskami itp. Atrakcyjne miejsca stopniowo zyskiwały reputację i ściągały pielgrzymów co często powodowało powstawanie stałych centrów ceremonii.
We wnętrzach miejskich dobrze widać sposób
funkcjonowania mieszkańców, który z kolei jest świadectwem epoki
z jakiej pochodzi dane miasto.
Sitte rozpoczął swoją wypowiedź od
Starożytnej Grecji - miejsca, w których gromadzili się
ludzie odzwierciedlały charakter miasta. Były to zwykle place-
agory (rys. 1) na których odbywał się handel lub miejsca
umożliwiające dyskusje (jednym słowem miejsca humanistyczne).
Różne elementy tworzyły tam całość. Nie było zasad. Brak
uporządkowania sprzyjał kontaktom międzyludzkim. Sitte opisywał
sposób ustawiania pomników, kolumn upamiętniających, które były
realizowane nie w sposób geometryczny ale obok miejsc którymi
poruszali się ludzie . Miało to podnieść rangę architektury,
wpływać na emocje odbiorców (był to celowy zabieg).
Odmiennie wyglądały przestrzenie w miastach
rzymskich. Przykładem może być Forum Romanum (rys. 2), którego
układ był stanowczo bardziej regularny. Po upadku Cesarstwa
Rzymskiego (476 r. n.e.) obowiązujące do tej pory zasady
projektowania budowy miasta przestały mieć znaczenie a następna
epoka zaczęła rządzić się własnymi prawami.
Miasta średniowieczne pełniały
funkcje ochronną czego konsekwencją była zwarta zabudowa. Ponadto
w strukturze miasta wyróżnione zostały obiekty sakralne pełniące
nadrzędną role w życiu ówczesnych mieszczan .
Place w tych
miastach były mocno zdefiniowane. Nastąpił wtedy rozwój wnętrz
miejskich (o czym mówił Sitte (rys. 3)). Podnosiły one zarówno
rangę przestrzeni miejskich jak i budowli. Kościoły górowały nad
średniowiecznymi miastami. Były miejscem kultu, przekazywania
tradycji, schronieniem i centrum spotkań. Były jak „książki”
- ludzie którzy nie umieli czytać dowiadywali się w miejscach
kultu wielu rzeczy na temat tradycji, religii, lokalnej historii. Pod
koniec epoki obok budynków sakralnych znaczną role odgrywać
zaczęły budowle świeckie np. Ratusz we Wrocławiu.
Z czasem (szczególnie we Włoszech) zaczęto
dostrzegać spuściznę rzymską, co wpłynęło na rozwój
przestrzeni. W dobie renesansu wnętrza były świadomie projektowane
i ważne były budowle publiczne. Przestrzeń coraz częściej
traktowano jako całość. We Florencji galeria Uffizi miała
kształtować widoki. Zastanawiano się już nad zagadnieniami
perspektywy.
Każdorazowo twórcy miejsc publicznych, aby
podkreślić ich wspaniałość, stosowali zbliżone środki wyrazu.
XIXw (Lyon Place Morand) - gdy
dochodzimy do epoki nowożytnej, sposób kształtowania przestrzeni
się zmienia. XIX wieczna zabudowa charakteryzowała się tym, że
ściany placu nie były elementami świadomie zakomponowanymi, mimo
swojej symetryczności i osiowości. Jednocześnie rozwój transportu
wpłynął na zmianę proporcji między otwarciami a ścianami -
miejsca stały się mniej zdefiniowane w przestrzeni. Sitte zwracał
uwagę na zmianę tej skali, co postrzegał jako problem.
SYLWETA MIEJSKA
Patrząc na miasto z zewnątrz można dostrzec
jakie instytucje zajmowały najwięcej miejsca w świadomości
obywateli, co i kto był ważny (patrzenie co najbardziej wystaje).
Ateny: najważniejsza w świadomości
mieszkańców była religia i górujący nad miastem Akropol.
W miastach średniowiecznych: nacisk kładziono
na funkcje obronne.
We Włoszech (Bolonia): miasto najeżone
wieżami obronnymi - wznosiły je zamożne rody, najwyższe należały
do najbogatszych. Widoczne było to także w ikonografii.
Dalej coraz częściej w sylwecie miast miejsce
poczesne zajmowały kościoły a więc i zagadnienie sacrum - co
znajduje swoje odniesienie w miastach francuskich, niemieckich,
które prześcigały się w budowaniu katedr (zabudowa świecka nie
była dla nich szczególnie istotna).
W ikonografii: Jerozolima - dominuje kopuła
(renesans)
Patrząc na drzeworyty, z pogranicza epoki
średniowiecza i renesansu ,obecne były budowle sakralne ale
pojawiały się również świeckie - świadczyły o potędze
patriarchatu świeckiego . Widać to też na innych rycinach z tego
okresu.
Ze zmianami sposobu prowadzenia wojen zmieniał
się sposób kształtowania budowli obronnych.
Ryciny z XVI w- wskazują na zaawansowany
rozwój budowli publicznych, coraz bardziej konkurującymi z
sakralnymi. Koło ratuszy pojawiały się hale targowe, dworce ( a
więc miejsca spotkań ludzi).
Zaczęto krytykować krajobraz miasta. Sitte
zaczął odnosić się do miast przemysłowych, porównując je z
religijnymi. W sylwecie miasta budynki sakralne nadal były bardzo
ważne.
Patrząc na Włochy – początkowo istotną
rolę odgrywała w mieści obrona. Wokół fortyfikacji można było
zauważyć intensywną zabudowę - zagęszczona strukturę miejską.
Jednak później fortyfikacje straciły na znaczeniu, zmienił się
ich kształt (zmiany techniki wojennej, pojawienie się bastionów).
Zamość (renesans)- jako jedno z nielicznych
miast budowanych od podstaw. Rozbudowywało się stopniowo.
Wraz z rozwojem państwowości zmienił się
sposób kształtowania władzy (polityki). Początkowym etapem
rozwoju była kumulacja kapitału np. założenia o dużej skali
(barok- wielkie osie kompozycyjne, ogrody pałacowe- Wersal).
Jednocześnie rozwój produkcji stymulował budowę miast (bo władza
miała mało do powiedzenia). W Anglii struktury stawały się zwarte
co pogarszało jakość życia mieszkańców. Rozwój technologii
powodował zwiększanie się liczby ludności miejskiej co skutkowało
szybkim tempem rozwoju miast i niewystarczającymi warunkami np.
sanitarnymi.
Dobrze widać to na przykładzie Londynu i
Wielkiego Pożaru w 1666r.
W 1667r w Londynie wprowadzono I przepisy-
zakazano budowania z drewna. Podczas odbudowy nie udało się
wytyczyć wielkich arterii jak w Paryżu bo patriarchat się nie
zgodził (słaba władza, inna kultura) ale od tego momentu zaczęły
się kształtować przepisy regulujące budowę miasta- początkowo
ograniczające prawa własności (mówiono właścicielom jak
budować). W strukturze Londynu pojawiły się budowle sakralne i
świeckie, które pełniły dodatkowo funkcje porządkujące i
poprawiające orientację, struktura uległa pełnemu rozrzedzeniu.
Niemal równolegle w Paryżu wytyczono wielkie
bulwary (cel: potrzeba manifestacji państwowej, wielkich wtedy
oczekiwań sfer rządzących, połączenie dworców, udrożnienie
ulic, względy bezpieczeństwa). Struktura zabudowy za fasadami
pozostała bardzo intensywna - zabudowa średniowieczna – co
powodowało duży kontrast. Bulwary zapewniały dostępność
oddziałów wojskowych i poczucie dostojeństwa władzy.
SYLWETA MIEJSKA PÓŹNIEJ…
Prestiż budynków świeckich dorównał
sakralnym a więc sylweta zaczęła się wyrównywać.
Łódź jako miasto kominów można zestawić z
wieżami w Bolonii.
Amsterdam w porównaniu z Paryżem: patrząc z
perspektywy ulic miasta te są podobne, z lotu ptaka są bardzo
różne. Sama struktura miejska jest zupełnie odmienna.
Obecnie miejsca kościołów zajmują centra
biznesu np. Hong Kong, Szanghaj.
Sylwetę miejską można postrzegać nie tylko
z zewnątrz ale i od wewnątrz. Istotne są także zagadnienia
zachowania zabytków.
Zachęcamy do dyskusji w komentarzach!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz