Monika Motylska
Warunek drugi: Większość kwartałów
musi być mała po to, by umożliwić swobodne migracje pomiędzy
nimi.
Biorąc pod uwagę to, że ludzie mają
potrzebę przemieszczania się do sklepu, autobusu, parku, metra, to
fakt, iż mieszkają w bardzo długim kwartale sprawia, że jest to
utrudnione. Muszą przejść wzdłuż całego pasma budynków
powtarzając codzienne czynności. W dodatku idąc wciąż tą samą
drogą nie poznają nowych miejsc. Znają tylko to środowisko, które
mijają codziennie. Trasy przejścia są odizolowane od siebie, przez
co człowiek nie nawiązuje relacji z innymi sąsiadami.
Wszyscy
wybierają najbardziej ekonomiczną ścieżkę dojścia. Oddzielone
od siebie trasy spotykają się na ulicy wylotowej. W związku z tym,
że tamte ulice są zaściankowe , na głównej jest skomasowana cała
monotonia – niekończące się sklepy. Dominuje tu komercjalizacja,
obszar ten jest nienaturalnie krzykliwy. Jest to przykład błędnego
projektowania typowego obszaru miejskiego.
Znacznie lepszym
rozwiązaniem jest rozdzielenie kwartałów, tak aby umożliwić
przejście do głównej ulicy. Osoby przechodzące mają wówczas
możliwość wyboru różnych tras i korzystania ze sklepów, które
mogłyby zostać utytułowane no trasie wyjścia poza osiedle. W ten
sposób ludzie mogą się poznawać, migrować, co sprzyja znacznemu
rozwojowi reklamy i handlu. Ludzie mają potrzebę zakupu różnych
produktów w sklepach umiejscowionych w różnych częściach
budynków, są zmuszeni do przechodzenia różnymi trasami, co
powoduje zanikanie centrum, ale jednocześnie zróżnicowanie
architektury, możliwość wyboru.
Izolacja pewnych ulic jest
uzależniona od tego jaką mają pełnić funkcję. Niektóre ulice
pozostaną nadal wyłączone z masowego ruchu, inne ulice staną się
bardziej popularne, co może wpłynąć na wysokość czynszu.
Długie
kwartały uniemożliwiają też powstanie wielu małych
przedsięwzięć, bo mieszkańcy innych bloków nie mają potrzeby
przejścia obok nich. Małe kwartały umożliwiają powstanie nawet
małych księgarni, najczęściej usytuowanych na rogach, w
miejscach, gdzie uliczka nie jest uczęszczana jedynie przez
mieszkańców.
Z natury ludzie szukają najkrótszej ścieżki
przejścia, dodatkową barierą często stają się ogrodzenia.
Istnieje rozwiązanie żeby super-długie kwartały miały
wbudowane przejścia , a w nich byłyby sklepy. Jednak wciąż
potrzeba zakupów jest mniejsza niż potrzeba najszybszego dojścia
do celu.
Podsumowując, krótkie kwartały są
cenne, ponieważ zapewniają alternatywne trasy podróży, mieszkańcy
mają możliwość przemieszczania się najkrótszą drogą do celu.
Kolejnymi zaletami jest to, że umożliwiają płynny rozwój
różnorodności, zmniejszają izolację społeczną obserwowaną na
ulicach o nadmiernej długości oraz wzmacniają też witalność
gospodarczą .
- Sytuacja błędna- długie kwartały nie pozwalają na swobodne migracje, ludzie nie mają możliwości wyboru trasy. Sąsiedzi spotykają się dopiero na ulicy głównej, w centrum.
- Sytuacja, gdzie mieszkańcy mają możliwość swobodnego przemieszczania się i wyboru różnych tras aby dotrzeć do celu.
- Sytuacja, gdzie zanika centrum, sklepy rozmieszczone są w różnych miejscach, a nie skupione jak wcześniej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz