niedziela, 8 czerwca 2014

J.Jacobs, Potrzeba małych bloków

Monika Motylska

Warunek drugi: Większość kwartałów musi być mała po to, by umożliwić swobodne migracje pomiędzy nimi.
Biorąc pod uwagę to, że ludzie mają potrzebę przemieszczania się do sklepu, autobusu, parku, metra, to fakt, iż mieszkają w bardzo długim kwartale sprawia, że jest to utrudnione. Muszą przejść wzdłuż całego pasma budynków powtarzając codzienne czynności. W dodatku idąc wciąż tą samą drogą nie poznają nowych miejsc. Znają tylko to środowisko, które mijają codziennie. Trasy przejścia są odizolowane od siebie, przez co człowiek nie nawiązuje relacji z innymi sąsiadami. 
Wszyscy wybierają najbardziej ekonomiczną ścieżkę dojścia. Oddzielone od siebie trasy spotykają się na ulicy wylotowej. W związku z tym, że tamte ulice są zaściankowe , na głównej jest skomasowana cała monotonia – niekończące się sklepy. Dominuje tu komercjalizacja, obszar ten jest nienaturalnie krzykliwy. Jest to przykład błędnego projektowania typowego obszaru miejskiego.
Znacznie lepszym rozwiązaniem jest rozdzielenie kwartałów, tak aby umożliwić przejście do głównej ulicy. Osoby przechodzące mają wówczas możliwość wyboru różnych tras i korzystania ze sklepów, które mogłyby zostać utytułowane no trasie wyjścia poza osiedle. W ten sposób ludzie mogą się poznawać, migrować, co sprzyja znacznemu rozwojowi reklamy i handlu. Ludzie mają potrzebę zakupu różnych produktów w sklepach umiejscowionych w różnych częściach budynków, są zmuszeni do przechodzenia różnymi trasami, co powoduje zanikanie centrum, ale jednocześnie zróżnicowanie architektury, możliwość wyboru.
Izolacja pewnych ulic jest uzależniona od tego jaką mają pełnić funkcję. Niektóre ulice pozostaną nadal wyłączone z masowego ruchu, inne ulice staną się bardziej popularne, co może wpłynąć na wysokość czynszu.
Długie kwartały uniemożliwiają też powstanie wielu małych przedsięwzięć, bo mieszkańcy innych bloków nie mają potrzeby przejścia obok nich. Małe kwartały umożliwiają powstanie nawet małych księgarni, najczęściej usytuowanych na rogach, w miejscach, gdzie uliczka nie jest uczęszczana jedynie przez mieszkańców.
Z natury ludzie szukają najkrótszej ścieżki przejścia, dodatkową barierą często stają się ogrodzenia. 
Istnieje rozwiązanie żeby super-długie kwartały miały wbudowane przejścia , a w nich byłyby sklepy. Jednak wciąż potrzeba zakupów jest mniejsza niż potrzeba najszybszego dojścia do celu.


Podsumowując, krótkie kwartały są cenne, ponieważ zapewniają alternatywne trasy podróży, mieszkańcy mają możliwość przemieszczania się najkrótszą drogą do celu. Kolejnymi zaletami jest to, że umożliwiają płynny rozwój różnorodności, zmniejszają izolację społeczną obserwowaną na ulicach o nadmiernej długości oraz wzmacniają też witalność gospodarczą .

  1. Sytuacja błędna- długie kwartały nie pozwalają na swobodne migracje, ludzie nie mają możliwości wyboru trasy. Sąsiedzi spotykają się dopiero na ulicy głównej, w centrum.
  1. Sytuacja, gdzie mieszkańcy mają możliwość swobodnego przemieszczania się i wyboru różnych tras aby dotrzeć do celu.
  1. Sytuacja, gdzie zanika centrum, sklepy rozmieszczone są w różnych miejscach, a nie skupione jak wcześniej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz