Karolina Budziak
Aleksandra Olejniczak
W. H. Whyte
Amerykański urbanista, dziennikarz,
socjolog. Pasjonowało go zachowanie ludzi w tzw. publicznych
przestrzeniach. Filmował zachowania użytkowników przestrzeni
miejskiej, śledził ich zachowania i analizował jak projektować by
przestrzeń była funkcjonalna. Swoje rozważania opisał w książce
„The Social Life of Small Urban Spaces”
„Jak przetworzyć miejsce” –
podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych. Metody bazują
na mieszkańcach oraz na kulturze użytkowania przestrzeni. Napisany
przez członków Project for Public Spaces.
Project for Public Spaces
Projekt na rzecz publicznych
przestrzeni, powstał jako konsekwencja zainteresowań i badań
dziennikarza W. H. Whyte'a, którego fascynowały parki, place,
transport publiczny. Głównym celem organizacji jest to, by
przestrzenie publiczne zachęcały ludzi do przebywania w nich oraz
żeby były jak najbardziej równościowe, co w tym wypadku oznacza
jak najszerszą ich dostępność.
Kultura użytkowania przestrzeni
miejskiej:
- Każda ulica/plac/przestrzeń publiczna (np.: uczelnia, kościół) wykształca swój indywidualny charakter i wymaga określonych zachowań ze strony użytkowników.
- Ważny jest krąg kulturowy tworzący daną przestrzeń, on narzuca sposób zachowania. Kultura jest bardzo trwała, trwalsza niż prawo.
- Powstanie zbiór niepisanych norm społecznych. Dane miejsce wiąże się z konkretnym zachowaniem.
- Duch miejsca tworzy tradycję użytkowania. (Handel wraca na swoje pierwotne miejsca – przyzwyczajenia ludzi)
- Tradycje tworzą ludzie, potęgują je poprzez powielanie swoich działań
Donald Appleyard
Brytyjski urbanista, projektant, autor
książki „Livable streets” która mówi o ulicach:
Ulica jako miejsce o funkcji społecznej. Jako pierwszy zgromadził dane popierające jego tezę o nadawaniu ulicom funkcji.
Ulica jako miejsce o funkcji społecznej. Jako pierwszy zgromadził dane popierające jego tezę o nadawaniu ulicom funkcji.
Przykłady zagospodarowania
przestrzeni miejskich:
„Dotleniacz” – Projekt tymczasowy
J. Rajkowskiej w przestrzeni publicznej centrum Warszawy prezentowany
był na skwerze na placu Grzybowskim w Warszawie od lipca do września
2007 roku. Pośrodku zieleńca zaaranżowany był obsadzony zielenią.
zaopatrzony w specjalne urządzenia ozonujące powietrze i
wytwarzające mgłę. Staw otaczały siedziska dla odwiedzających.
Projekt adresowany do mieszkańców sąsiednich budynków. Jak na
standardy stolicy projekt był niereprezentacyjny i siermiężny,
przyciągał uwagę swoim estetycznym designem.
WNIOSEK: Proste rozwiązania bywają
najlepsze!
Jak działa przestrzeń publiczna:
- Brak porządku nie działa tylko i wyłącznie na niekorzyść miejsca.
- Otwarcia placów urozmaicają przestrzeń. Im więcej otwarć, tym większe szanse na poprawne funkcjonowanie przestrzeni publicznej.
- Cel projektowania zależy od charakteru miejsca, niektóre mają pozostać monumentalne, surowe.
- Organizacja wydarzeń społeczno kulturowych – koniecznie uwzględnione w projekcie przestrzeni publicznych.
- Obecność wydarzeń podnosi atrakcyjność miejsca. Ludzie przyciągają ludzi.
- Dobra przestrzeń publiczna może podnosić walory naturalne krajobrazu.
- Obecność siedzeń w przestrzeni publicznej podnosi jej jakość
4 kluczowe cechy przestrzeni
publicznych:
- Dostępność (połączenia, komunikacja)
- Funkcjonalność
- Komfort (Czy dane miejsce jest wygodne i estetyczne)
- Wartość społeczna (Czy przestrzeń jest intensywnie użytkowana? Jeśli już ktoś z niej korzysta, będą następni)
Formy nie muszą być wyszukane czy
atrakcyjne artystycznie, mają być funkcjonalne!
Triangulacja – Nakładanie się
aktywności. Technika projektowania przestrzeni publicznej tak aby
generować aktywność poprzez nakładanie się na siebie sfer
zasięgu poszczególnych elementów przestrzeni. Miejsca projektujemy
tak, aby różni ludzie chcieli z nich korzystać. Robiąc jedną
czynność powiązujemy ją z kolejną jaką będziemy wykonywać.
Dlaczego projektowanie udanych
miejsc nie zawsze kończy się sukcesem?
- Brak miejsc do siedzenia
- Ludzie lokują się przy wodzie ( nawet jeśli nie taka była wizja projektanta, ludzie siadają przy fontannach, na schodkach mimo że niewygodnie)
- Ludzie gromadzą się tam gdzie cos przyciąga ich uwagę, wokół charakterystycznych punktów zbiorczych. Nic ciekawego = brak ruchu.
- Ludzie mają potrzebę spotkań, do tego potrzeba miejsca!
- Przestrzenie wizualnie niedostępne, gdy nie widać wylotu. Potrzeba przyjaznej przestrzeni widokowej, aby zachęcała do odwiedzin.
- Niefunkcjonalne urządzenia. Projektant powinien przewidywać z czego ludzie będą korzystać, co będzie zapewniać komfort i bezpieczeństwo.
DOBRE: „Plaża Laguna” Kalifornia
ZŁE: Park de la Vilette (
krzesła ustawione tyłem do siebie)
Gordon Cullen „The Concise
Twonscape” - Funkcja znaków zlokalizowanych w przestrzeniach
ulicznych. Opisuje kompozycje i design miejski
- Ścieżki, które nie prowadzą tam gdzie ludzie chcą chodzić – brak analiz układu socjometrycznego
- Opanowanie przestrzeni przez pojazdy
- Puste/Martwe ściany na obrzeżach przestrzeni
- Niewygodnie zlokalizowane przystanki
- Aktywność miejsc generuje ruch. Brak wydarzeń = Brak ruchu
W.H. Whyte: Mapowanie behawioralne
– Inaczej mapowanie aktywności, które polega na badaniu zachowań
użytkowaniu danego obszaru w określonym czasie. Zapisywanie do
tabel, liczenie osób w danym miejscu i obserwacja co ludzie robią w
tym miejscu.
Inne metody dobywania wiedzy o
sposobach funkcjonowania miejsca
- Zliczanie (zestawianie ilościowe)
- Śledzenie ruchu (jak poruszają się ludzie)
- Zapis śladów ( gdy spadnie śnieg obserwujemy gdzie ludzie chodzą)
- Wyjazdy i kwestionariusze
- Wykorzystywanie technologii (kamery, komórki, GPS)
W XIX w. w Rzymie mieszkania były
znacznie przegęszczone dlatego przestrzeń publiczną stanowiły
ulice. Były miejscem spotkań, odskocznią od zatłoczonych domów,
ludzie spędzali na ulicach większość czasu. Dziś funkcja ta
funkcja została zastąpiona przez ruch samochodowy, parkingi.
Badanie trzech ulic:
Donald Appleyard przeprowadził badania
trzech ulic o różnym natężeniu ruchu kołowego: 2, 8 i 16 tys.
przejeżdżających samochodów dziennie. Jeden z najważniejszych
wniosków z badań mówi o tym, że mieszkańcy ulic o małym
natężeniu ruchu samochodowego, znają w swojej okolicy więcej
osób, niż mieszkańcy ulic o dużym natężeniu ruchu. Kolejna
analiza dotyczyła elementów krajobrazu, który wywarły wpływ na
ludzi ( detale architektury). Gdy jest duży ruch to ludzie nie maja
ochoty patrzeć, nie skupiają się na otoczeniu i nie zwracają
uwagi na detale.
Ciche ulice, małe natężenie ruchu
więcej użytkowanych mieszkań, większy komfort życia.
Większy ruch, hałas
mniejszy komfort. Ludzie przenoszą się z aktywnościami (
lokalizują sypialnie od podwórka), ludzie się wyprowadzają, a na
ich miejsce wprowadzają się ludzie o niższym statusie społecznym,
powstaje dużo pustostanów (np.: ul. Kościuszki, Łódź), zwiększa
się poziom stresu, zanikają relacje sąsiedzkie, zagrożenie dla
dzieci i seniorów.
Relacja, identyfikacja z miejscem
przywiązanie do miejsca to większa świadomość środowiskowa,
generuje ona zachowania użytkowników prowadzące do dbania o swoje
terytorium, o kontakty sąsiedzkie i wzajemne funkcjonowanie.
„Jak przetworzyć miejsce”:
http://www.mck.pk.edu.pl/panel/dokumenty/PPS,%20Jak_przetworzyc_miejsce.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz