Paulina Sawicka, Ksymena Kwaśniak
KONCEPCJA
NADWYŻKI PRODUKCJI
Miasta powstawały w momencie odejścia od prostej, bazującej na
zaspokajaniu własnych potrzeb gospodarki wiejskiej. Nadwyżka produkcji ponad
bezpośrednie potrzeby społeczności umożliwia niektórym grupom osób zajęcie się
czymś innym niż produkcja rolna. To stworzyło możliwość specjalizacji i rozwoju grup wykonujących różne zajęcia:
·
pisarzy;
·
rzemieślników;
·
księży;
·
wojowników;
Nadwyżka produkcji poprzedziła rozwój systemów irygacji. Wydajne
systemy irygacji poprzedziły powstanie złożonej biurokracji. To w efekcie oznacza rozwój miast.
Piramida społeczna
MIASTO JAKO
CHRONIONE MIEJSCE HANDLU
Miasta rozwinęły się jako ośrodki handlu. Intensyfikacja produkcji rolnej w efekcie była niezbędna, aby
dostarczyć miastom żywności.
Największe targi odbywały się z początku w tymczasowych ośrodkach miejskich.
MIASTO JAKO
OŚRODEK OBRONY I DOMINACJI
Przedprzemysłowe miasto było
mechanizmem za pomocą którego władcy mogli konsolidować i utrzymywać władzę.
Ekspansja miast i zajmowanie niezurbanizowanych terenów związana była z
konsolidacją i rozwojem aparatu politycznego, wynikającego z funkcjonowania
królestwa lub imperium.
Podbój zbrojny lub polityczna stabilizacja stworzyło potrzebę miasta.
Rozwój potęgi zwycięzców wymagał centrów
administracyjnych i militarnych
w celu kontroli nowo zdobytych terenów.
MIASTO JAKO
MIEJSCE ŚWIĘTE
Klasyczny opis rozwoju wydaje się
zaczynać od osiadłego społeczeństwa
wiejskiego , które jest w stanie wyprodukować nadwyżkę żywności i która w lokalnych miejscach kultu i rytuałach artykułowało
właściwe sobie niepokoje dotyczące
urodzaju, śmierci, klęsk i ciągłości społeczności ludzi.
Szczególnie atrakcyjne miejsca kultu zyskiwały reputację, ściągając pielgrzymów
oraz dary z większego obszaru. Z czasem stawało się stałym centrum ceremonii.
II ZMIANA WYGLĄDU MIAST NA PRZESTRZENI
WIEKÓW:
STAROŻYTNOŚĆ :
GRECJA :
Greckie miasta
charakteryzowały się chaotycznym układem
zabudowy, brakiem regularności, symetrii, sprawiały wrażenie niezaplanowanych choć tworzyły spójny i
często bardzo malowniczy obraz. To
właśnie takimi układami urbanistycznymi zachwycał się Camillo Sitte – wybitny
austriacki urbanista i architekt. Jego zdaniem nieregularne i niegeometryczne
place i kręte uliczki stwarzały niepowtarzalny klimat, nadawały miejscu
charakter, pozbawiały go monotonii. Każdy plac wyglądał inaczej i każdy z nich
zachwycał.
RZYM :
Miasta rzymskie były
przeciwieństwem Grecji . Widoczna jest w nich geometria( miasta miały kształt prostokątów bądź kwadratów) , regularność (podział na identyczne
kwartały), symetria (niemal każde
miasto posiadało przynajmniej jedną oś symetrii ), brak chaotyczności ( od razu widać, że były one planowane ) .
Wszystkie ulice przecinały się pod kątem prostym.
ŚREDNIOWIECZE :
W miastach
średniowiecznych największą uwagę przywiązywano do budowli sakralnych, dlatego też starano się je jak najbardziej
wyeksponować. Przestrzeń wokół świątyni miała zapewnić jej odpowiednią rangę.
Ponieważ ludność poruszała się głównie pieszo place musiały być mocno
zdefiniowane, aby były odczuwalne. Z czasem dużą rolę zaczęły odgrywać również ośrodki świeckie(np. ratusze ),
stawiane w pobliżu świątyń, którym jednak nie dorównały. Budowle świeckie
dawały ludziom wierzącym poczucie
bezpieczeństwa a ich znaczenie i potęga były pewnego rodzaju tradycją przekazywaną z pokolenia na
pokolenie. W późniejszych czasach zaczęto doceniać spuściznę rzymską. Budynki
miały kadrować przestrzeń , kształtować krajobraz. Stawiano duże budowle publiczne. Zaczęto traktować przestrzeń jako całość.
WIEK XIX :
W epoce nowożytnej
nadal powstawały na kształt miast rzymskich osiowe i symetryczne struktury miejskie. Jednak zaczęto budować place o znacznie większych rozmiarach.
Ze względu na rozwój transportu nastąpiła zmiana proporcji między ulicami a
budynkami. Ulice te musiały być szersze. Należy pamiętać także , że
wiek XIX to era przemysłowa. Miasta zmieniły swój charakter. Powstało wiele ogromnych fabryk. Napływ ludzi
poszukujących pracy doprowadził do dynamicznego rozrostu przestrzennego miast.
III SYLWETA MIEJSKA
Sylweta miejska od
zawsze stanowiła ,,otwartą księgę” , z której możemy łatwo wyczytać co dla
danego miejsca jest największym priorytetem, z czym utożsamia się społeczeństwo
, z jakiego rodzaju miastem mamy do czynienia. Obiekt wystający najwyżej w
sylwecie miasta stanowi najważniejszą budowle w świadomości żyjącej tam
ludności. Na przykład we Włoszech,
gdzie najważniejsze dla mieszkańców było niegdyś zapewnienie sobie bezpieczeństwa, możemy ujrzeć mnóstwo
wyrastających ponad poziom miasta wież
obronnych ( zależność ta widoczna jest nawet w ikonografii włoskiej ). W
miastach europejskich gdzie dużą wagę przywiązywano do religii elementem wyróżniającym się były obiekty sakralne. Zabudowa
świecka pozostawała w tle.
Włochy, Toskania
Pod koniec średniowiecza i na początku renesansu świątynie wciąż były
najistotniejsze, ale powoli w sylwecie miasta zaczęły wyróżniać się także ratusze, hale targowe, a nawet dworce kolejowe, co było spowodowane rozwojem kultury i technologii.
Z
czasem mury obronne obrośnięte podgrodziami zaczęły tracić swoje wartości i
zastosowanie. Fortyfikacje zmieniły swój kształt. Mury stały się bastionami. W późniejszym okresie
fortyfikacje zupełnie burzono, a w ich miejscu powstawały tereny zieleni (XIX wiek).
W ten sposób wieże przestały stanowić element wyróżniający się w krajobrazie
miasta w przeciwieństwie do świątyń, które nie zmieniły swojej rangi.
W baroku wraz z rozwojem państwowości,
zmianą sposobu kształtowania władzy i rozwojem produkcji nastąpiła możliwość
powstawania ogromnych założeń przestrzennych. Struktury miejskie stawały się
bardziej zwarte. Wczesny rozwój
technologii doprowadził do szybkiego rozrostu i puchnięcia miast, co było
krytykowane przez Camillo Sitte. W efekcie doprowadziło to do ograniczenia
własności, zaniedbania warunków sanitarnych, złych warunków życia. Jednak
dopiero pożar w Londynie, który miał miejsce w 1666 roku, otworzył wszystkim
oczy. Wizerunek miasta uległ zmianie. Wprowadzono
regulacje urbanistyczne (m. in.:
poszerzono ulice i dziedzińce, zabroniono budowania z drewna ).
W XIX wieku miasto najeżone świątyniami
zaczęło konkurować z miastem najeżonym kominami
przemysłowymi. Niestety wiele obiektów sakralnych przegrało tę walkę. W
późniejszych czasach wysokie kominy zastępowane były innymi obiektami świeckimi jak np. dworce kolejowe.
We współczesnych miastach na pierwszy
plan wysuwają się centra handlowe,
zabudowa biurowa i komercyjna, a także anteny
satelitarne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz