Paulina Grinwald
Proksemika –
interdyscyplinarna nauka która zajmuje się relacjami pomiędzy
uwarunkowaniami fizycznymi kontaktów międzyludzkich a samymi
kontaktami międzyludzkimi. Inaczej: jest to nauka badająca wzajemne
relacje przestrzenne między ludźmi ( dystanse społeczne) jak
również relacje między ludźmi a otoczeniem materialnym. Twórcą
pojęcia jest Edward Hall. Jego badania miały istotny wpływ na
twórczość i naukę Jana Gehla. Wpływy te widoczne są m. in. w
książce „ Życie między budynkami” oraz w nowszym dziele
promowanym podczas jego wizyty w Łodzi. Można znaleźć w nich
ilustracje identyczne z badaniami Halla. Mówią o tym jakiego
rodzaju dystanse interpersonalne są właściwe do odpowiednich
rodzajów kontaktów. Mając do czynienia z kontaktami, które
towarzyszą relacjom bardzo bliskim, intymnym, występują tu
odległości w granicach kilkudziesięciu centymetrów do 1 metra.
Kolejnym rodzajem relacji są relacje
bardziej oficjalne,z pewnym poziomem obojętności, o charakterze
formalnym.
Następnym typem dystansów są te na
poziomie komunikacji grupowej
Ostatnim typem dystansów są te, które
umożliwiają tylko i wyłącznie kontakt wizualny, a wykluczają
komunikację werbalną.
Dystanse te nie są czymś stałym i
właściwym dla ogółu społeczności.
Dystans społeczny
to pojęcie określające stosunek człowieka do sytuacji społecznych
w jego przestrzeni.
- W ujęciu etnologicznym jest to odległość jaką zajmuje jednostka w stosunku do innych osób. Wynosi ona od jednego do czterech metrów. Taki dystans utrzymywany jest podczas bliskich nieformalnych (dystans 1-2 metry) lub sformalizowanych (dystans 2-4 metry) interakcji z innymi.
Jan Gehl mówi, iż uwarunkowania
proksemiczne w dużej mierze są zależne od uwarunkowań
kulturowych, które są przedmiotem badań antropologii.
W zależności od lokalizacji i kultury
z jaką mamy do czynienia dystanse osobowe różnią się od siebie.
Czasem ma to wpływ na percepcję innych osób. Przykładem tego jest
to, że dyplomaci przebywający i funkcjonujący w innych warunkach
kulturowych przygotowywani są pod kątem umiejętności zachowywania
się w innym środowisku. W różnych kulturach są inne
uwarunkowania związane z percepcją przestrzeni. Komunikując się z
ludźmi o innym podłożu kulturowym dostrzegamy mniejsze dystanse. W
naszym kręg kulturowym np. podświadomie odsuwamy się w ramach
relacji formalnych, natomiast osoby z innego kręgu inaczej
funkcjonują w takich sytuacjach. W innych krajach inaczej
percepowane są sytuacje społeczne i aby umieć się w nich odnaleźć
trzeba posiadać wiedzę jak w tej odmiennej kulturze zachowania są
kształtowane. Celem tego jest wyeliminowanie postrzegania zachowań
innych osób jako konfliktowych lub agresywnych. Dystanse osobowe są
w dużej mierze odbierane na poziomie interwencji w strefę osobową.
Każdy człowiek otoczony jest pewną strefą, w której czuje się
bezpiecznie. Jeśli ktoś zbyt blisko ingeruję w tę strefę,
odbieramy to jaki pewien rodzaj afrontu i czujemy się niekomfortowo.
Niekiedy tylko funkcjonując wśród
dużego tłumu poziom przyzwolenia staje się wyższy.
W różnych uwarunkowaniach kulturowych
gabaryty przestrzeni publicznych mogą mieć różną wielkość niż
w innych miejscach. Innym czynnikiem, który wpływa na gabaryty
przestrzeni publicznych i dystanse osobowe jest na przykład
nasłonecznienie.
Kolejną rzeczą, którą zajmuje się
proksemika jest na przykład ustawienie mebli, aby umożliwić
większą intymność. Edward Hall opisuje doświadczenie, które
przeprowadził w warunkach szpitalnych. Ludzie tam przebywający w
ograniczonym stopniu kontaktują się z otoczeniem zewnętrznym.
Jeśli układ mebli był bezpośredni, ułatwiało to ludziom
kontakty interpersonalne. Natomiast jeśli elementy były rozdzielone
w przestrzeni, powodowały izolację przestrzenną i społeczną.
Następną rzeczą jaką zajmuje się
proksemika jest analiza zachowań w ramach kontaktów międzyludzkich.
Zagadnienie opisane jest m. in. w książkach Halla pt. „ Cichy
język”, „ Ponad kulturą”, „Ukryty wymiar”.
Innym obszarem zainteresowań
proksemiki jest kwestia funkcjonowania ludzi w przestrzeni, sposób
kształtowania kontaktów odzwierciedlonych przez język ciała oraz
sposób zachowania ludzi. Zauważono, że istnieje pewien porządek
przestrzenny, czyli sytuacja znajduje swój obraz w rozmieszczeniu i
sposobie wzajemnego przemieszczania się osób w sytuacjach
realizowanych przestrzennie.
Kolejnym autorem badającym i
poszukującym reguł rządzących sytuacjami społecznymi jest
E.Goffman. Jednym z jego dzieł jest „ Zachowanie w przestrzeniach
publicznych”. Jego badania nie doczekały się jeszcze
potwierdzenia empirycznego.
Definicje pojęć:
Sytuacja – najmniejsza
istotna jednostka kultury, która może być analizowana, nazwana,
przekazywana i ujmowana jako całość.
Ramy sytuacji
– mogą zawierać rozmaite treści np. o charakterze
lingwistycznym, kinetycznym, proksemicznym, tymczasowym, społecznym.
Szczególnie istotny z punktu widzenia projektowania przestrzeni
fizycznych jest aspekt kontekstu.
Pojęcie to najlepiej obrazuje schemat, którego autorem jest Hall.
NK – niski poziom kontekstu
WK – wysoki poziom kontekstu
Komunikacja – przekazywanie informacji
Kontekst – uwarunkowania fizyczne, przestrzenne, lingwistyczne
sposób ubrania, ramy sytuacyjne, które odpowiadają za to, że
informacja nie musi być przekazywana wprost.
Podział
kultury ze względu na poziom kontekstu:
- o niskim poziomie kontekstu – całość informacji o pożądanych sposobach zachowań przekazywana jest jako informacja. Mamy tu do czynienie zazwyczaj z większą dowolnością
- o wysokim poziomie kontekstu – są to przeważnie kultury stare, które rozwijały się przez wieki, wszystko jest tam zdefiniowane, komunikat werbalny ma mniejsze znaczenie niż otoczka, która służy przekazywaniu konkretnego znaczenia, wiadomo co się wydarzy, jak się zachować. Kontekst i informacja służą przekazywaniu znaczenia.
Kształtując środowisko życia ludzi tworzymy ramy sytuacyjne dla
konkretnych zachowań. Ma to na przykład odzwierciedlenie w
sposobie kształtowania ulic lub w sytuacjach transportowych.
Sposób ukształtowania środowiska bezpośrednio wpływa na
zachowania poprzez tworzenie kontekstu dla konkretnych zachowań.
Np. środowisko miejskie komunikuje jakie zachowania będą w danych
sytuacjach pożądane.
Funkcja
kultury bywa utożsamiana z ekranem,
który funkcjonuje pomiędzy człowiekiem a światem zewnętrznym.
Wszystkie elementy ram sytuacyjnych stanowią części składowe
konkretnych uwarunkowań kulturowych. Ludzie funkcjonujący w ramach
tych samych uwarunkowań kulturowych dzięki istnieniu ram
sytuacyjnych, ich percepcji zgodnie z pewnym kodem mają możliwość
odczytania wcześniej wprowadzonej to otoczenia struktury i
zachowywania się zgodnie z pewnymi normami kulturowymi, które w
danym środowisku funkcjonują.
Poza tym funkcja ekranu pomiędzy człowiekiem a światem zewnętrznym
pozwala na uniknięcie nadmiaru informacji.
Wszystko co jest trwale zapisane pozwala nam na zorientowanie się w
otaczającym świecie, jest to kodem kulturowym. Pozwala to ludziom
funkcjonować w społeczeństwie w taki sposób, że kształtowane są
zachowania, które realizowane są automatycznie.
Kontekstualizacja
– wprowadzenie kontekstu, przenoszącego znaczenie, które nie
zawsze musi być zawarte w słowach.
Opracowywane są systemy, które mają za zadanie tłumaczyć przekaz
słowny. Niestety nie są one efektywne. Dużo lepiej jest
zaangażować człowieka, który funkcjonuje w ramach tego samego
kodu kulturowego, ponieważ jest on w stanie dużo lepiej, trafniej i
szybciej odczytać przekaz niż translatory. Przyczyną tego jest to,
że tylko człowiek jest w stanie odczytać kontekst, który nie jest
obecny w samym przekazie słownym. W kulturach o niskim poziomie
kontekstu przetłumaczenie za pomocą translatora jest możliwe.
Natomiast w kulturach starych, o wysokim poziomie kontekstu np. w
kulturze chińskiej zrozumienie przekazu ustnego może być bardziej
skomplikowane.
Hall wymienia kilka kategorii postrzegania. W ramach percepcji,
człowiek którzy uczestniczy w jakiejś sytuacji bierze pod uwagę
następujące rzeczy:
- przedmiot lub aktywność realizowaną w ramach danej sytuacji
- samą sytuację
- status jednostek w systemie społecznym
- swoje dotychczasowe doświadczenia
- uwarunkowania kulturowe
Każdy z tych elementów bywa kształtowany w konkretnym czasie,
który poprzedza udział w samej sytuacji. Nasza umiejętność
funkcjonowania w ramach konkretnych uwarunkowań kulturowych polega
na tym, że uczymy się tego od wczesnego dzieciństwa i realizowane
jest to przez lata.
Ludzie funkcjonujący w obrębie kilku stref kulturowy potrafią
automatycznie działać w ramach innego kodu w zależności od
sytuacji. Przekłada się to np. na język ciała.
Ciekawy artykuł :) Sam ostatnio korzystam ze specjalistycznego systemu liczenia przepływu ludzi https://dasoft.com.pl/pl/produkty/system-analizy-ruchu-klientow w celu dotarcia do jak największej grupy odbiorców.
OdpowiedzUsuń