Magdalena Gołygowska
Justyna Borkowska
Morfologia miasta
jest to nauka o budowie wewnętrznej i zewnętrznej organizmu
miejskiego oraz o pochodzeniu składających się na ten organizm
części.
SZKOŁA WŁOSKA
W ujęciu szkoły włoskiej dużo
więcej jest mowy o zagadnieniach architektonicznych, zagadnieniach
związanych ze znaczeniem a także o analizowaniu struktur
przestrzennych jako pewnych konkretnych, namacalnych form.
Morfologia
miasta w ujęciu szkoły włoskiej:
- Struktury przestrzenne są konkretnymi, namacalnymi formami (trwającymi w czasie, będącymi świadectwem okresu kiedy powstały a także ulegającymi pewnym przekształceniom) – Morfologia miasta w ujęciu szkoły włoskiej zajmuje się analizą zarówno genezy, powstania danej struktury , jej przekształceń w zestawieniu z jej formą.
- Znaczenie jako atrybut przypisany do formy - zagadnienie znaczeń jest współcześnie bardzo ważne . Różne grupy odbiorców inaczej traktują te same miejsca. Znaczenie, będące funkcją kultury nie może być rozumiane tak samo. Pewne zjawiska do pewnego stopnia mają charakter uniwersalny , a do pewnego stopnia są przypisane właściwej, konkretnej grupie. Zatem główną rolę odgrywają zagadnienia odniesień kulturowych .
- Waga pojęcia typu – w ramach szkoły włoskiej typ odgrywa centralną rolę (typ rozumiany w znaczeniu archetypu). Dla reprezentantów tej szkoły obecność typologii była fundamentem analizy
Czołowym przedstawicielem szkoły
włoskiej, naukowcem zajmującym się badaniami formy miasta i jego
rozwoju był Włoch Salverio Muratori.
Pierwszą książką, którą napisał
było ,,Studium urbanistyczne historii miasta Wenecji w ujęciu
operacyjnym” z 1959 roku. Mówi ona o tym aby historię budowy
miasta traktować jako przeciwieństwo twórców współczesnych.
Odnośnikiem danej struktury jest szukanie pewnej kontynuacji
poprzez analizowanie dotychczasowych struktur. Dotychczas
zurbanizowane struktury pomagają nam odebrać pewne treści.
Salverio Muratori dostrzegał
korzenie architektury w kontynuacji tradycji budowy miasta,
która przeważała od starożytności do lat trzydziestych. We
Włoszech nawiązanie do tradycji było zawsze obecne, dążono do
tego by w jakiś sposób kontynuować to co działo się wcześniej.
Było to absolutnym zaprzeczeniem modernizmu.
Ilustracje pochodzące z opracowania
Muratoriego, odnoszącego się do analizy struktury morfologicznej
Wenecji.
Należy zwrócić uwagę, że projekty
przekształceń struktur miejskich uzasadnione są bardzo bogatą
analizą ilustracyjną, pokazującą rozwój poszczególnych
budynków w różnych skalach (skali miasta, kwartału, budynku i
detali).
Myśli pojawiające się w ramach
założeń pierwszego z twórców włoskiej szkoły morfologii
miasta:
- Przedmiotem analiz może być forma miasta traktowana odrębnie od procesów społecznych, które kształtują rozwój społeczności. Miasta nie są jedynie rezultatem procesów społecznych, gdyż żyją same w sobie i w jakiś sposób oddziałują na mieszkańców, którzy w nich funkcjonują.
- zagadnienie znaczenia związane jest typowo z kulturą grupy, która daną strukturę uformowała. Formy reprezentują coś więcej niż jedynie fizyczną objętość i są czymś ponad funkcją, którą obecnie mieszczą. Zawierają także idee i doświadczenia lokalnej kultury.
- Studiując formy, studiujemy również powiązaną z nimi kulturę. Trudno jest studiować ] formę w oderwaniu od powiązanej kultury. Można to zrozumieć dopiero wtedy gdy wyobrazimy sobie grupę osób, które dane obiekty wznosiły.
- Studiowanie formy odbywa się poprzez klasyfikację typologiczną. Zatem metoda opracowana przez Muratoriego jest również odnoszona jako metoda typologiczna.
Metoda typologiczna
Dzięki metodzie typologicznej
uzyskujemy analizę elementów struktury na czterech poziomach
dokładności / skali. Mówimy o : analizie zabudowy ,analizie w
skali dzielnicy, analizie w skali miasta oraz analizie w skali
terytorium.
Przedmiotem analiz są :
- elementy danego projektu,
- ich wewnętrzna struktura,
- relacja między formą oraz jej
wykorzystaniem,
- aspekty formalne, czyli sposób w
jaki forma przynosi konkretną funkcję lub znaczenie
Ten sposób nie musi być jednorodny,
może być realizowany na wiele sposobów.
Kluczowa rola typów – wytwór
konwencji i norm, które funkcjonują w pewnym rejonie lub mieście i
które ewoluowały w czasie na podstawie doświadczenia
- Typ jako opozycja standardu - standard to pewien zapis, który wynika z funkcjonowania pewnych norm technicznych, jest ubogi kulturowo. Natomiast typ jest szerszym pojęciem, jest bogaty w znaczenia i odniesienia kulturowe.
- Metody zmierzające do osiągnięcia spójności – Próbując przeciwstawiać strukturę miasta historycznego i miasta modernistycznego, a także szukając odniesienia do typów rozwijanych od momentu zaistnienia miasta w danym miejscu, Muratori wyszukiwał pewnej spójności, (ciągłości). Rozwój typów, nawet jeżeli kultura funkcjonowania danej społeczności pozostała ta sama rządzi się również pewnymi uwarunkowaniami związanymi z rozwojem cywilizacji. W związku z tym zmieniają się technologie, zmieniają się sposoby budowania, zmienia się sposób percepcji, zmienia się postrzeganie pojęcia piękna. Wszystko się zmienia, jednak pomimo tego pewien sposób funkcjonowania elementów struktury pozostaje ten sam i są one rozumiane w podobny sposób. Spójność, o której jest mowa odnosi się do pojęcia kontynuacji, która jest obecnie i ma szanse zaistnieć poprzez wnikliwe zrozumienie czym dana forma była kulturowo wcześniej i czym może się ona stać gdy zastosujemy inne, nowe struktury. Zastosowanie nowoczesnych struktur, wyglądających zupełnie inaczej i wykonanych z kompletnie innej technologii nie wyklucza pojęcia kontynuacji.
- Wewnętrzne intuicyjne normy
- Wnikliwe studia - w ramach szkoły włoskiej racjonalność poszukiwana była poprzez systematyczność prowadzenia analiz. Stąd też wynika mnogość rysunków oraz analiz. Mówiąc o analizie struktury, przedmiotem analizy były najmniejsze detale, plany, elewacje. Były one bardzo dokładnie realizowane.
- Użyteczność historii w projektowaniu : ‘ Storia operante’ - Muratori pragnął by jego metoda analiz mogła być używana jako podstawa do projektowania architektonicznego i urbanistycznego. Znajduje to odbicie w fakcie, iż używa on słów ‘storia operante’ (historia działająca). Historia nie służy zaspokojeniu ciekawości, powinna być używana w procesie projektowym . Nie tylko bazowanie na pewnej typologii może stać się przedmiotem kontynuacji. Duch miejsca, który jest obecny może być zapisany również inaczej. Ważna jest zatem umiejętność odczytania ducha miejsca poprzez studia formy.
Najważniejsze założenia
teoretyczne (założenia całej szkoły włoskiej) :
1.
budynek i otoczenie nie mogą być traktowane rozdzielnie –
zagospodarowanie należy traktować jako całość. Powinny być
brane pod uwagę wspólnie zarówno w analizach jak i w
projektowaniu, ponieważ budynek poddaje się przekształceniom.
2.
części miasta nie mogą być rozważane oddzielnie od całego
miasta - w ramach szkoły włoskiej bardzo wyraźna jest
hierarchiczność.
3. Miasto
może być rozumiane jedynie w swoim wymiarze historycznym,
ponieważ wyłania się z sukcesji reakcji i procesów wzrostu. Nie
da się zrozumieć miasta bez odniesienia do wymiaru historycznego.
Jest to krytyka modernizmu, krytyka projektowania, które próbuje
myśleć wyłącznie o przyszłości oraz poszukuje rozwoju bez
odniesienia do tego co w danym miejscu istniało wcześniej.
W ujęciu
Muraturiego typologia to nie tylko budynki ale również ściany,
ulice, ogrody, budowa miasta i wszystko co determinuje formę miasta
w danym okresie. W jego pracach uwypuklone są lokalność,
specyfika czasu i miejsca. Jest to robione dzięki szczegółowym
studiom rozwoju typów budynków w tkance miejskiej. Bazując na tych
studiach próbuje formułować ‘archetyp’ – ‘matkę’
wszystkich dalszych typów oraz rekonstruować linie rozwoju od tego
archetypu do późniejszych typów.
Szkoła
włoska składa się z trzech kolejnych pokoleń:
1960-1980 - najwcześniejsze pokolenie
teoretyków i badaczy wykształconych w ramach szkoły włoskiej to
twórcy tacy jak Carlo Aymonino czy Aldo Rossii
1975- 1990 - kolejne pokolenie takie
jak : Gianfranco Cannigia czy Gian Luigi Maffei
1985-2010 - za jednego z reprezentantów
ostatniej szkoły jest uważany Bernardo Secchi
Kluczowymi pracami Carlo Aymonino i
Aldo Rossii są np: "The architecture of the city" (1966)
czy
"La città di Padova"
(1970). Zaprojektowali bardzo dużo budynków poprzedzając prace
realizacyjne analizami bazującymi na wcześniej wypracowanej
metodologii. Metodologia wypracowana przez Muratoriego była podstawą
edukacji architektów.
Analizując szkołę włoską możemy
natrafić na takie zagadnienia:
- pojęcie "trwałości" struktury miasta - jest najważniejszym pojęciem - określa ważność faktów miejskich takich jak aspekty formy miasta (budynki, przestrzenie, pomniki), które posiadają szczególną wartość dla tożsamości miasta, wykraczają poza swój czas. Trwałość prowadzi do unikalności miasta,
- powiązanie typów budynków z formą miasta - typologia - forma miasta staje się wynikową obecności różnych typów budynków,
- skierowanie głównie na małą skalę - ulice, place, architektura miasta - projektowanie konkretnych rozwiązań formalnych dla konkretnych miejsc; według Aymonino i Rossi'ego niechęć do zajęcia się większą skalą i obecność różnych typów składających się na formę miasta, nie może być opisywana w kategoriach typologii; wynika to z ciągłości procesu materializowania się struktury miasta
Architekci
projektując kolejne budynki w przestrzeni, analizowali typy i
sposoby budowania w danym miejscu, tak by nowy budynek wpisywał się
w otaczającą zabudowę - dlatego skala była ograniczona,
- kontynuacja teorii Muratori'ego,
- procesy wzrostu - postrzeganie miasta jako dynamicznej sekwencji zdarzeń,
- relacja budynek - forma miasta - przeciwko idei autonomicznej i pozbawionej umiejscowienia formy koncept autonomicznego procesu formującego i zależności od miejsca
- poszukiwanie "archetypu" - "podstawowy typ, który poprzedza wszystkie późniejsze typy i próbuje konstruować linie wzdłuż których się one rozwijały; np. rzymski "domus" jako podstawowy typ wszystkich późniejszych typów średniowiecznych; celem jest uzyskanie pogłębionego wglądu w charakterystykę typu jako wzorca z przeszłości i rozciągnięcie go na teraźniejszość.
1975-1990 Gianfranco Cannigia, Gian
Luigi Maffei - ich twórczość to próba odpowiedzi na pytania
naukowe. Napisali teorię traktowania miasta w sposób atomistyczny,
opisali stopnie analizy struktury miasta: działka,
blok zabudowy, struktura miejska, dzielnica, poziom miejski.
Atomistyczne podejście Cannigia i
Maffei - niższe poziomy skali stanowią części składowe
wyższych poziomów. Oznacza to, że miasto poddaje się objaśnieniu
i opisowi z punktu widzenia logiki części składowych. Najmniejsza
jednostka, czyli działka, widziana jest jako kombinacja przestrzeni
i budynku.
Metoda ukazuje na co zwrócić uwagę
podczas projektowania przestrzeni.
Poprzez zastosowanie elementów
struktury historycznej (detale architektoniczne takie jak okiennice)
i biorąc pod uwagę potrzeby ludzi mieszkających w danym miejscu,
szuka się współczesnych rozwiązań problemów wykształcając
nowe struktury, stanowiące kontynuację historycznych form.
SZKOŁA
FRANCUSKA
Szkoła francuska mówi o analizach
społeczno-kulturowych, ma charakter polityczny. Pierwsze analizy tej
szkoły odnosiły się do skali miasta i były prowadzone w oparciu o
teorie geografii historycznej.
Porównanie szkoły francuskiej
do szkoły włoskiej:
Charakterystyczna dla szkoły
francuskiej jest analiza struktury dwuwymiarowej, ale uwzględnia też
trzeci wymiar. Można znaleźć wiele analiz pokazujących przestrzeń
publiczną oraz opisów o użytkowaniu powszechnych miejsc, nawiązuje
też do codziennego funkcjonowania (nie tak jak szkoła włoska,
która koncentrowała się na architekturze z opisów historycznych).
Podobnie jak w szkole włoskiej pojawiają się analizy
przekształcenia kwartałów czy pojedynczych działek w czasie.
Mniej jest analiz pokazujących podział detaliczny budynki, ale
więcej mówi się o tym w skali całego bloku, działki. Analizowana
jest przestrzeń publiczna - pojawia się więcej przekrojów ulic.
Dużo jest wątków społecznych, związanych z procesami
historycznymi - struktura zabudowy, miejsce kształcenia pokazywane
na tle rozwoju danego osiedla konkretnej społeczności.
W czasach starożytnych kościoły były
rozproszone w strukturze miasta . Z czasem zostały połączone w
pewien system wykorzystując do tego osie widokowe.
W Starożytnym Rzymie osie widokowe
łączące kościoły rozwinęły się bardzo widocznie. Miasto było
siedzibą władz papieskich co spowodowało, że stało się
ośrodkiem ruchu pielgrzymkowego. Kościoły chrześcijańskie
wznoszone na ruinach Starożytnego Rzymu często budowane były z
wykorzystaniem materiału pochodzącego z tych ruin.
W okresie późnego Średniowiecza,
Renesansu formowała się struktura miasta Rzymu. Ogromną rolę
odegrał pielgrzym chodzący pieszo między świątyniami
rozmieszczonymi w różnych punktach miasta. Postrzeganie miasta z
perspektywy pieszej doprowadził do wybudowania struktury mogącej
przyjąć pielgrzymów, w miejscach postojów wznoszono obeliski w
miejscach takich jak Plac na Lateranie czy Piazza del Popolo.
Ten sposób projektowania dał początek
barokowi, w którym dużą wagę przywiązywano do osi widokowych. Do
wcześniejszych szlaków pieszych dodawano pewne elementy
zagospodarowania takie jak place czy ujęcia widoków w pewne ramy
przestrzenne np. Plac na Kapitolu. Podkreślano elementy struktury.
Forma miasta zaczyna przechowywać
znaczenie.
Analizując rozwój Forów Cesarskich,
można zauważyć powiązanie z tłumem ludzi, którzy się tam
gromadzili oraz stopniowe wytwarzanie się struktur, mających na
celu przyjęcie tych ludzi. Niektóre przekształcenia struktury
miejskiej są wynikiem zmian w sposobach użytkowania przestrzeni.
Osie widokowe miały na celu wydobycie
elementów kultu i ich powiązanie w pewien system. Zachodzące
przekształcenia początkowo miały na celu wyłącznie realizację
szlaków pielgrzymkowych, z czasem zaczęto wprowadzać zieleń w
obszar samego Forum.
Tak więc morfologia miasta to
analizy przekształceń struktury formalnej na tle historycznym .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz